Gry wyobraźni
Wyobraź sobie iż stoisz przed ogromną, żelazną bramą strzeżoną przez dwóch strażników. Jeden z nich unosi przyłbice hełmu i pyta: Przechodzisz? Gdy odpowiadasz twierdząco drugi otwiera bramę. Oto znalazłeś się w innym świecie, pełnym magicznych stworzeń, tajemnic, występków.. Świecie który oczekuje na bohatera.. Który oczekuje Ciebie!
Ale o co właściwie chodzi?
Gry RPG (ang. Role Playing Games ) zwane inaczej grami fabularnymi czy epickimi, to rozrywka która daje nieskończoną ilość możliwości. Jak sama nazwa wskazuje- gra na role, jest to wcielanie się w fikcyjne postacie i odgrywanie ich w wyimaginowanym, opisywanym przez mistrza gry świecie. W grze nie ma przegranych czy wygranych, jest jak w życiu z tym, że .. alternatywnym!
Do wyboru jest szereg “światów”. W jednym dniu możesz być lordem Stihów a w kolejnym ubogim sługą na dworze królewskim czy informatykiem z przyszłości. Wszystko zależy od tego na który świat zdecyduje się mistrz gry i gracze. Skąd czerpać wiedzę o danym świecie? Wydawane są specjalne podręczniki z których mistrz gry dowiaduje się wszystkiego, znajduje się w nich opis świata, praw w nim panujących, stopień jego rozwoju, schemat tworzenia postaci i mechanika gry.
Mechanika gier.
Mechanika w grach służy urealnieniu ich. W grze wykonuje się rzuty losowe, na podstawie tych rzutów określa się czy dana czynność udała się naszej postaci czy nie. Rzuty takie wykonuje się specjalnymi kostkami. Kostki te są dostępne w sklepach specjalistycznych.
Tworzenie postaci.
Czyli określanie mocnych i słabych stron naszej postaci. W każdym w podręczników jest schemat tworzenia bohatera gracza . Tutaj w zależności od woli mistrza gry, gracz może mieć zupełną dowolność i stworzyć wymarzoną postać bądź zdać się na ślepy los i rzucić kośćmi. W czasie tworzenia postaci możemy opisać jej wygląd, charakter, wybrać profesje, wymyślić historię, określić liczbowo stopnie zaawansowania w danych dziedzinach wiedzy oraz tak podstawowe czynniki jak siła czy inteligencja.
Rozgrywka
Powołanie do życia wcześniej stworzonej postaci. To najtrudniejsza a zarazem najprzyjemniejsza część zabawy. Pozwolenie postaci zaistnieć. Mistrz gry spełnia tu rolę na kształt “boga“, opisuje świat, tworzy go, natomiast gracze muszą umiejętnie znaleźć się w tym świecie, wieść w nim życie, rozwiązywać zagadki. Gracz ma możliwość podejmowania działania tylko swoją postacią natomiast mistrz gry może modelować dowolnie całym światem.
Przykładowy fragment sesji
Mistrz gry: Pod osłoną nocy przyglądaliście się nadjeżdżającemu powozowi. Rżenie koni i turkot kół słychać było z daleka jednak sam powóz zauważyliście dopiero w świetle ulicznej latarni. Lady Margaret, sądząc po wystawności wozu jest w środku.
Krzysiek (gracz): Przymykam oczy i wsłuchuję się w turkotanie. Wyjmuję rapier. Ja zajmę się strażnikami Lady, wy zajmijcie się nią samą. - mówię do towarzyszy.
Piotrek (gracz): Wciąż pozostaje w cieniu, aby w razie czego zapobiec ucieczce Lady.
Ola (gracz): Gdy tylko zauważyłam nadjeżdżający powóz wyskoczyłam na drogę. Przez ramię rzuciłam jeszcze do przyjaciół. Wszystko zgodnie z planem! - i poświęcam cała swoją uwagę na jak najbardziej realnym przedstawieniu. Unoszę obie ręce w górę aby strażnicy Lady widzieli że nie mam broni. Stójcie! Ratunku! Na Pomoc! - krzyczę przeraźliwie płaczliwym tonem.
Mistrz gry: Rzuć kośćmi czy udało Ci się ich przekonać. /gracz wykonuje rzut kośćmi, na podstawie wyrzuconego wyniku wg mechaniki stosowanej w grze zostanie ustalone czy udało się jej czy nie/ ok., udało Ci się.. Powóz zatrzymuje się…
------------------
Tekst jest mojego autorstwa, uprzejmie proszę o nie kopiowanie go, bo inaczej uszy poobrywam.
------------------
Wszelkie ewentualne pytania dotyczące RPGów proszę zamieszczać pod spodem.
Wyobraź sobie iż stoisz przed ogromną, żelazną bramą strzeżoną przez dwóch strażników. Jeden z nich unosi przyłbice hełmu i pyta: Przechodzisz? Gdy odpowiadasz twierdząco drugi otwiera bramę. Oto znalazłeś się w innym świecie, pełnym magicznych stworzeń, tajemnic, występków.. Świecie który oczekuje na bohatera.. Który oczekuje Ciebie!
Ale o co właściwie chodzi?
Gry RPG (ang. Role Playing Games ) zwane inaczej grami fabularnymi czy epickimi, to rozrywka która daje nieskończoną ilość możliwości. Jak sama nazwa wskazuje- gra na role, jest to wcielanie się w fikcyjne postacie i odgrywanie ich w wyimaginowanym, opisywanym przez mistrza gry świecie. W grze nie ma przegranych czy wygranych, jest jak w życiu z tym, że .. alternatywnym!
Do wyboru jest szereg “światów”. W jednym dniu możesz być lordem Stihów a w kolejnym ubogim sługą na dworze królewskim czy informatykiem z przyszłości. Wszystko zależy od tego na który świat zdecyduje się mistrz gry i gracze. Skąd czerpać wiedzę o danym świecie? Wydawane są specjalne podręczniki z których mistrz gry dowiaduje się wszystkiego, znajduje się w nich opis świata, praw w nim panujących, stopień jego rozwoju, schemat tworzenia postaci i mechanika gry.
Mechanika gier.
Mechanika w grach służy urealnieniu ich. W grze wykonuje się rzuty losowe, na podstawie tych rzutów określa się czy dana czynność udała się naszej postaci czy nie. Rzuty takie wykonuje się specjalnymi kostkami. Kostki te są dostępne w sklepach specjalistycznych.
Tworzenie postaci.
Czyli określanie mocnych i słabych stron naszej postaci. W każdym w podręczników jest schemat tworzenia bohatera gracza . Tutaj w zależności od woli mistrza gry, gracz może mieć zupełną dowolność i stworzyć wymarzoną postać bądź zdać się na ślepy los i rzucić kośćmi. W czasie tworzenia postaci możemy opisać jej wygląd, charakter, wybrać profesje, wymyślić historię, określić liczbowo stopnie zaawansowania w danych dziedzinach wiedzy oraz tak podstawowe czynniki jak siła czy inteligencja.
Rozgrywka
Powołanie do życia wcześniej stworzonej postaci. To najtrudniejsza a zarazem najprzyjemniejsza część zabawy. Pozwolenie postaci zaistnieć. Mistrz gry spełnia tu rolę na kształt “boga“, opisuje świat, tworzy go, natomiast gracze muszą umiejętnie znaleźć się w tym świecie, wieść w nim życie, rozwiązywać zagadki. Gracz ma możliwość podejmowania działania tylko swoją postacią natomiast mistrz gry może modelować dowolnie całym światem.
Przykładowy fragment sesji
Mistrz gry: Pod osłoną nocy przyglądaliście się nadjeżdżającemu powozowi. Rżenie koni i turkot kół słychać było z daleka jednak sam powóz zauważyliście dopiero w świetle ulicznej latarni. Lady Margaret, sądząc po wystawności wozu jest w środku.
Krzysiek (gracz): Przymykam oczy i wsłuchuję się w turkotanie. Wyjmuję rapier. Ja zajmę się strażnikami Lady, wy zajmijcie się nią samą. - mówię do towarzyszy.
Piotrek (gracz): Wciąż pozostaje w cieniu, aby w razie czego zapobiec ucieczce Lady.
Ola (gracz): Gdy tylko zauważyłam nadjeżdżający powóz wyskoczyłam na drogę. Przez ramię rzuciłam jeszcze do przyjaciół. Wszystko zgodnie z planem! - i poświęcam cała swoją uwagę na jak najbardziej realnym przedstawieniu. Unoszę obie ręce w górę aby strażnicy Lady widzieli że nie mam broni. Stójcie! Ratunku! Na Pomoc! - krzyczę przeraźliwie płaczliwym tonem.
Mistrz gry: Rzuć kośćmi czy udało Ci się ich przekonać. /gracz wykonuje rzut kośćmi, na podstawie wyrzuconego wyniku wg mechaniki stosowanej w grze zostanie ustalone czy udało się jej czy nie/ ok., udało Ci się.. Powóz zatrzymuje się…
------------------
Tekst jest mojego autorstwa, uprzejmie proszę o nie kopiowanie go, bo inaczej uszy poobrywam.
------------------
Wszelkie ewentualne pytania dotyczące RPGów proszę zamieszczać pod spodem.