Niezły poradnik w pigułce, ale mam trochę do dodania.
Ad. 2. Szablon
Kolory jaskrawe, błyskotki i reszta cukierkowatych gadżetów może i nie jest dla nas atrakcyjna, ale z pewnością spodoba się pewnej grupie odbiorców (nastolatek?). Najważniejsze, aby wizualnie blog pasował do tematyki - różowe kolory nie pasują do blogera mającego na karku 65 lat, ale też prosty i nieskomplikowany szablon nie spodoba się grupie odbiorców nastoletniej blogerki.
Stylistykę bloga dopasujemy w zależności od tego, czy wartością jest u nas blog i jego treść, czy bloger. Innymi słowy, jeśli ktoś promuje siebie jako markę (np. Niekryty Krytyk, Kominek) to stylizuje blog podług siebie (przykład z ciemnym szablonem i optymistą). Inną sytuację mamy w sytuacji treści bloga - kolory dopasowujemy do tematyki. Warto zagłębić się w symbolikę pewnych kolorów.
Jeśli chodzi o niełączenie kolorów - podałeś dwa zestawy, które według mnie pasują do siebie idealnie (polecam zobaczyć sobie logo Lublina w akcji ''Europejska stolica kultury'').
Nie obniżałbym również wartości czerni i bieli. Są to dwa najintensywniejsze odcienie, jakie znamy.
Stylizacja naszego bloga powinna być wynikiem pogodzenia ze sobą sprzecznych czynników - tematyki bloga/wizerunku blogera i preferencji czytelników.
Ad. 3. Posty
Zrozumiale, czytelnie, po polsku to chyba główne zasady. Jeśli mamy wątpliwości, warto je sprawdzić - najciężej będzie prawdopodobnie z gramatyką i interpunkcją.
Niektórzy mają zwyczaj pisać zawile, sądzą, że dodaje to ich tekstom intelektualnej wartości - bzdura. Sztuką jest pisać jak najprościej.
Tematyka bloga nie powinna być zbyt szeroka. Podobnie jak z kolorami, łączenie np. tematyki polityki i muzyki nie jest wskazane, musimy bardziej sprecyzować naszego odbiorcę. Zasady tej nie stosuje się do blogów-pamiętników, w których nie nastawiamy się na odbiorcę i jedynie piszemy o naszych (wszystkich) przemyśleniach.
W większości blogów tematycznych bardziej ''opłaca się'' poruszać treści aktualne, ponieważ jest na nie największe zapotrzebowanie w danym czasie (podczas Igrzysk Olimpijskich mało osób zainteresuje się turniejem tenisowym).
Pamiętajmy o celnym tagowaniu tekstu i odpowiedniej adnotacji do grafik (jeśli takie umieszczamy). Zwiększa to szanse na znalezienie naszego linku w wynikach wyszukiwarki.
Ad. 4. Dodatki
Kwestia reklam - potępiam, zwłaszcza, gdy widzę początkującą gównażerię z blogiem mającym raptem kilka postów i pytającą się, jak można na blogu zarobić. Każdy powinien sam zadać sobie pytanie, jak sprzedajny jest i czy reklamy nie szkodzą renomie bloga. Np. Kominek strzela fochy, gdy ktoś nazywa jego działalność prostytucją, mimo że faktycznie w swoich tekstach często lokuje produkty i na tym zarabia.
Ad. 5. Uwagi ogólne
Autor bloga powinien być odporny na krytykę. Pyskówka z komentującymi nas czytelnikami tylko nam szkodzi (podobnie usuwanie niewygodnych komentarzy).
PS. Fajnie, jakby jakiś moderator dokleił te drobne uwagi do pierwszego posta.