Kolejny "wykład" postanowiłem napisać w związku z prośbą pewnej Pani, a dokładnie Pani @karolinaa1994.
Ci, którzy będą korzystali z zawartych niżej informacji powinni być jej wdzięczni.
Ja ze swojej strony Jej właśnie wykład ten dedykuję.
Fotografia reporterska
Wstęp
Mówi się, że życiem człowieka determinują cztery uczucia - szczęścia, smutku, przyjemności i miłości. Zdjęcia reporterskie, to jeden z najwdzięczniejszych rodzajów fotografii. Nic tak nie porusza serca, jak czyjeś emocje, uczucia. Smutek, radość, płacz, śmiech, ból, krzyk - to to, co można zaobserwować na twarzy człowieka w różnych momentach jego życia. W chwilach smutku warto wrócić do fotografii pełnej uśmiechu i ciepła, wspominając szczęśliwe chwile. Natomiast oglądanie zdjęć na których ludzkie twarze wyrażają ból i cierpienie zawsze skłania do zastanowienia, chwili refleksji, a jeśli te zdjęcia przedstawiają naszą osobę, warto wspomnieć na doświadczenie, którego nas nauczyła sytuacja przywołana na fotografii.
Człowiek żyje po to, by żyć, tworzyć i utrwalać piękno!
Fotografia reporterska, to chwile, które utrwalane zostaję w niemalże każdych sytuacjach ludzkiej egzystencji, począwszy od wspólnego wypowiadania "Tak!" w kościele przed Bogiem, poprzez radość wywołaną narodzinami nowego życia, a kończąc na szarej ludzkiej codzienności.
Fotografia portretowa.
Podział
Na początku poruszania tego zagadnienia należy odróżnić fotografię portretową studyjną od fotografii portretowej reporterskiej. Ten pierwszy rodzaj to praca zazwyczaj w studiu, ewentualnie plenerze czy innych miejscach, jednak zawsze zaadaptowanych jako studio. Co mam tutaj na myśli? Fotografia studyjna to przede wszystkim oświetlenie. Dokładnie przygotowane i odpowiednio rozstawione. Czasami także tło, to specjalny kawałek płótna. Każdy miał chyba robione zdjęcie do dowodu, legitymacji itd., więc wiecie, o co mi chodzi. Drugi rodzaj fotografii portretowej - fotografia reporterska - to nic innego, jak próba uchwycenia ludzi w naturalnych, nietkniętych ręką fotografa warunkach. Mam nadzieję, że to odróżnienie jest w miarę jasne.
Fotografia portretowa studyjna
Nie wielu ma możliwość pracy w studiu fotograficznym, dlatego na razie pominę to zagadnienie. Jeżeli ktoś jednak będzie zainteresowany tym tematem proszę o informację, a postaram się rozwinąć ten wątek.
Fotografia portretowa reporterska
Tworzona w naturalnych warunkach, jak wcześniej wspomniałem. Fotograf nie ingeruje w sytuacje, które próbuje uwiecznić. Wszystko odbywa się spontanicznie, bez reżyserii gestów i bez kreacji sztucznych uczuć.
Tło i bokeh
Idąc dalej nie skupimy się wyłącznie na samej fotografowanej osobie, ale na tym, co jest za nią ? tle. To jeden z najważniejszych części fotografii portretowej. ?Dobre? tło w tego rodzaju fotografii w dużej mierze może poprawić zdjęcie, lub je pogorszyć. Piękne ?rozmyte? tło (ładny bokeh) pozwoli wyeksponować pierwszy plan, a więc osobę, którą fotografujemy. Tło zbyt wyraźne w niektórych warunkach może stać się ważniejsze niż sama osoba, którą fotografujemy, a nie o to nam przecież chodzi.
"Sposób, w jaki obiektyw oddaje nieostrości, może wpływać na odbiór zdjęcia, nawet jeśli zazwyczaj działa tu nasza podświadomość. Efekty mogą być od niezauważalnych, przez ciekawe, aż po rzucające się w oczy (w pozytywnym znaczeniu)." (za: pomysłodawcą terminu bokeh Mike'm Johnstonem)
Jak uzyskać ładny bokeh? To można powiedzieć ?wyższa szkoła jazdy? wymagająca doświadczenia fotografa, nie mniej jest kilka czynników decydujących o możliwości uzyskania takiego efektu. Przede wszystkim ważny jest jasny, dobrej jakości obiektyw. Ogólnie mówiąc panuje zasada, że im więcej listków przysłony tym bardziej jej otwór jest okrągły, a co za tym idzie - bokeh ładniejszy. Pojęcie "piękna" bokehu jest bardzo subiektywne, dlatego ciężko zarysować jakieś granice w których można byłoby zamknąć poprawny, ładny bokeh.
Temat rozmycia tła jest bardzo rozległy, dlatego nie sposób tutaj opisać wszystkiego.
Zakres ogniskowych
Zwykle przy fotografii portretowej wykorzystuje się ogniskowe w zakresie 50-135 mm (dokładnie z takim przedziałem spotkałem się w literaturze fachowej).
ISO
Generalnie, czym niższa wartość ISO tym mniejszy szum, a co za tym idzie zdjęcie jest wyraźniejsze. Wniosek? Korzystać z jak możliwie najniższej wartości czułości matrycy.
Kadr
Ogólne zasady w fotografii. Zdjęcie portretowe może być wykonane od popiersia kończąc na wąskich szczegółach twarzy.
Czas naświetlania
W granicach inteligencji.
Uff? chyba tyle. Czekam na pytania. W tym wątku proponuję zająć się obok fotografii portretowej także reporterską.
PS. Mam prośbę, czy mógłby ktoś zebrać te wszystkie informacje, które pisałem na tym forum ja i pozostali? Stworzylibyśmy jeden temat, który moderator przypiąłby do działu fotografia, żeby ludzie łatwiej mogli znaleźć interesujące ich rzeczy?
Pozdrawiam, omickal
Ci, którzy będą korzystali z zawartych niżej informacji powinni być jej wdzięczni.
Ja ze swojej strony Jej właśnie wykład ten dedykuję.
Fotografia reporterska
Wstęp
Mówi się, że życiem człowieka determinują cztery uczucia - szczęścia, smutku, przyjemności i miłości. Zdjęcia reporterskie, to jeden z najwdzięczniejszych rodzajów fotografii. Nic tak nie porusza serca, jak czyjeś emocje, uczucia. Smutek, radość, płacz, śmiech, ból, krzyk - to to, co można zaobserwować na twarzy człowieka w różnych momentach jego życia. W chwilach smutku warto wrócić do fotografii pełnej uśmiechu i ciepła, wspominając szczęśliwe chwile. Natomiast oglądanie zdjęć na których ludzkie twarze wyrażają ból i cierpienie zawsze skłania do zastanowienia, chwili refleksji, a jeśli te zdjęcia przedstawiają naszą osobę, warto wspomnieć na doświadczenie, którego nas nauczyła sytuacja przywołana na fotografii.
Człowiek żyje po to, by żyć, tworzyć i utrwalać piękno!
Fotografia reporterska, to chwile, które utrwalane zostaję w niemalże każdych sytuacjach ludzkiej egzystencji, począwszy od wspólnego wypowiadania "Tak!" w kościele przed Bogiem, poprzez radość wywołaną narodzinami nowego życia, a kończąc na szarej ludzkiej codzienności.
Fotografia portretowa.
Podział
Na początku poruszania tego zagadnienia należy odróżnić fotografię portretową studyjną od fotografii portretowej reporterskiej. Ten pierwszy rodzaj to praca zazwyczaj w studiu, ewentualnie plenerze czy innych miejscach, jednak zawsze zaadaptowanych jako studio. Co mam tutaj na myśli? Fotografia studyjna to przede wszystkim oświetlenie. Dokładnie przygotowane i odpowiednio rozstawione. Czasami także tło, to specjalny kawałek płótna. Każdy miał chyba robione zdjęcie do dowodu, legitymacji itd., więc wiecie, o co mi chodzi. Drugi rodzaj fotografii portretowej - fotografia reporterska - to nic innego, jak próba uchwycenia ludzi w naturalnych, nietkniętych ręką fotografa warunkach. Mam nadzieję, że to odróżnienie jest w miarę jasne.
Fotografia portretowa studyjna
Nie wielu ma możliwość pracy w studiu fotograficznym, dlatego na razie pominę to zagadnienie. Jeżeli ktoś jednak będzie zainteresowany tym tematem proszę o informację, a postaram się rozwinąć ten wątek.
Fotografia portretowa reporterska
Tworzona w naturalnych warunkach, jak wcześniej wspomniałem. Fotograf nie ingeruje w sytuacje, które próbuje uwiecznić. Wszystko odbywa się spontanicznie, bez reżyserii gestów i bez kreacji sztucznych uczuć.
Tło i bokeh
Idąc dalej nie skupimy się wyłącznie na samej fotografowanej osobie, ale na tym, co jest za nią ? tle. To jeden z najważniejszych części fotografii portretowej. ?Dobre? tło w tego rodzaju fotografii w dużej mierze może poprawić zdjęcie, lub je pogorszyć. Piękne ?rozmyte? tło (ładny bokeh) pozwoli wyeksponować pierwszy plan, a więc osobę, którą fotografujemy. Tło zbyt wyraźne w niektórych warunkach może stać się ważniejsze niż sama osoba, którą fotografujemy, a nie o to nam przecież chodzi.
"Sposób, w jaki obiektyw oddaje nieostrości, może wpływać na odbiór zdjęcia, nawet jeśli zazwyczaj działa tu nasza podświadomość. Efekty mogą być od niezauważalnych, przez ciekawe, aż po rzucające się w oczy (w pozytywnym znaczeniu)." (za: pomysłodawcą terminu bokeh Mike'm Johnstonem)
Jak uzyskać ładny bokeh? To można powiedzieć ?wyższa szkoła jazdy? wymagająca doświadczenia fotografa, nie mniej jest kilka czynników decydujących o możliwości uzyskania takiego efektu. Przede wszystkim ważny jest jasny, dobrej jakości obiektyw. Ogólnie mówiąc panuje zasada, że im więcej listków przysłony tym bardziej jej otwór jest okrągły, a co za tym idzie - bokeh ładniejszy. Pojęcie "piękna" bokehu jest bardzo subiektywne, dlatego ciężko zarysować jakieś granice w których można byłoby zamknąć poprawny, ładny bokeh.
Temat rozmycia tła jest bardzo rozległy, dlatego nie sposób tutaj opisać wszystkiego.
Zakres ogniskowych
Zwykle przy fotografii portretowej wykorzystuje się ogniskowe w zakresie 50-135 mm (dokładnie z takim przedziałem spotkałem się w literaturze fachowej).
ISO
Generalnie, czym niższa wartość ISO tym mniejszy szum, a co za tym idzie zdjęcie jest wyraźniejsze. Wniosek? Korzystać z jak możliwie najniższej wartości czułości matrycy.
Kadr
Ogólne zasady w fotografii. Zdjęcie portretowe może być wykonane od popiersia kończąc na wąskich szczegółach twarzy.
Czas naświetlania
W granicach inteligencji.
Uff? chyba tyle. Czekam na pytania. W tym wątku proponuję zająć się obok fotografii portretowej także reporterską.
PS. Mam prośbę, czy mógłby ktoś zebrać te wszystkie informacje, które pisałem na tym forum ja i pozostali? Stworzylibyśmy jeden temat, który moderator przypiąłby do działu fotografia, żeby ludzie łatwiej mogli znaleźć interesujące ich rzeczy?
Pozdrawiam, omickal