Kibic Polski
Stały bywalec
- Dołączył
- 18 Kwiecień 2018
- Posty
- 2 390
- Punkty reakcji
- 205
Pałac Poznańskiego
ciąg dalszy
Opuścimy pokój karciany aby jeszcze w przyszłości do niego wrócić.
Przechodzimy do jadalni
Wielka Jadalnia
Została ona ukończona już dwa bądź trzy lata po śmierci Izraela Poznańskiego.
Dlatego jej wystrój to trochę jakby jego historia.
Po wejściu skręćmy w lewo przechodząc jakby na koniec jadalni i spójrzmy na lewą ścianę.
Ujrzymy tam specyficzny obraz jeśli dobrze pamiętam Samuela Hirszenberga o tytule Wjazd.
Przedstawia on jeźdźca na koniu który zmierza do miasta na wzgórzu.
Jeździec to Kalman Poznański ojciec Izraela zaś owe miasto to Łódź do którego to Kalman przybył w roku 1834.
Na lewo od obrazu widzimy fryz z wizerunkiem młodzieńca z radłem.
Obok niego stoi bogini Demeter (czyli bogini urodzaju) która jak należy się chyba domyślać mu sprzyja.
Wskazują to widoczne tam owoce.
Zwróćmy uwagę że ramami tego „obrazu” są herby Poznańskich.
Na lewo w górnym zwieńczeniu kredensu widzimy dalszą historię.
Widzimy tam jakby alegorię przemysłu tekstylnego.
O kulę ziemską opierają się mężczyzna i kobieta.
Mężczyzną trzyma w dłoni kłębek bawełny a kobieta uskrzydlone koło jakby
symbol boga Hermesa czyli opiekuna handlu.
Dalszą częścią historii jest następne przedstawienie rzeźbiarskie
Dumny wyprostowany mężczyzna stoi na dziobie łodzi o nazwie Fortuna.
Obok niego stoi bogini Fortuna.
Mężczyzna nie ma już radła jak na poprzedniej rzeźbie.
To wskazuje na odniesiony przez niego sukces.
Co zatem trzyma on w dłoni?
Trzyma jakby zwój papirusu który możemy interpretować jako kontrakt otwierający rynki wschodnie(Rosja).
Ostatnim malowidłem które dopełnia tę historię jest malowidło nad kominkiem.
Pokazuje ono dwie sceny.
Po lewej stronie widoczna jest kobieta z biała chustą jakby wyraźnym gestem pożegnania.
Stoi ona nad wodą i kogoś żegna.
To jest pożegnanie zmarłego Izraela Poznańskiego który odpływa w daleką podróż z której już nie wróci.
Prawa część malowidła to trzy kobiety które ze sobą rozmawiają.
One symbolizują przyszłe pokolenia Poznańskich.
One mają kontynuować te dzieło które zaczął Poznański a które przez to jakby staje się nieśmiertelne.
Wróćmy do lewej części malowidła.
Widzimy na nim dwie sylwetki pawi.
Symbolizują one sobą wiosnę nadzieję a także odrodzenie.
Takiego pawia widzimy też jako dekorację powyżej kominka.
Wielka Jadalnia w filmie
Podobno kominek ten nie jest użytkowany to znaczy nie palono w nim niemal od powstania
jadalni.
Jest to dla mnie trochę dziwne.
Dlaczego?
Gdyż to właśnie w Wielkiej Jadalni ma miejsce scena w Ziemi Obiecanej gdzie Bucholtz
pokazuje Borowieckiemu listy jakie piszą do niego Polacy.
Odczytane wrzuca do palącego się kominka.
Podobno jednak w tej scenie użyto jakiegoś tricku i tylko wydawało się że pali się w kominku.
Jadalnia miała wystąpić w filmie Kurier gdzie angielscy żołnierze ordynarnie mają zaczepiać
kobietę na oczach Nowaka-Jeziorańskiego który stanie w jej obronie.
Okaże się potem że była niemiecką agentką.
Trzecim filmem są Psy 2 Ostatnia krew.
Jest tu restauracja gdzie Maurer zapewnia Wolfa „że go nie zabije”
po czym Wolf zamawiana „litr Wyborowej i ogórki”.
cdn
ciąg dalszy
Opuścimy pokój karciany aby jeszcze w przyszłości do niego wrócić.
Przechodzimy do jadalni
Wielka Jadalnia
Została ona ukończona już dwa bądź trzy lata po śmierci Izraela Poznańskiego.
Dlatego jej wystrój to trochę jakby jego historia.
Po wejściu skręćmy w lewo przechodząc jakby na koniec jadalni i spójrzmy na lewą ścianę.
Ujrzymy tam specyficzny obraz jeśli dobrze pamiętam Samuela Hirszenberga o tytule Wjazd.
Przedstawia on jeźdźca na koniu który zmierza do miasta na wzgórzu.
Jeździec to Kalman Poznański ojciec Izraela zaś owe miasto to Łódź do którego to Kalman przybył w roku 1834.
Na lewo od obrazu widzimy fryz z wizerunkiem młodzieńca z radłem.
Obok niego stoi bogini Demeter (czyli bogini urodzaju) która jak należy się chyba domyślać mu sprzyja.
Wskazują to widoczne tam owoce.
Zwróćmy uwagę że ramami tego „obrazu” są herby Poznańskich.
Na lewo w górnym zwieńczeniu kredensu widzimy dalszą historię.
Widzimy tam jakby alegorię przemysłu tekstylnego.
O kulę ziemską opierają się mężczyzna i kobieta.
Mężczyzną trzyma w dłoni kłębek bawełny a kobieta uskrzydlone koło jakby
symbol boga Hermesa czyli opiekuna handlu.
Dalszą częścią historii jest następne przedstawienie rzeźbiarskie
Dumny wyprostowany mężczyzna stoi na dziobie łodzi o nazwie Fortuna.
Obok niego stoi bogini Fortuna.
Mężczyzna nie ma już radła jak na poprzedniej rzeźbie.
To wskazuje na odniesiony przez niego sukces.
Co zatem trzyma on w dłoni?
Trzyma jakby zwój papirusu który możemy interpretować jako kontrakt otwierający rynki wschodnie(Rosja).
Ostatnim malowidłem które dopełnia tę historię jest malowidło nad kominkiem.
Pokazuje ono dwie sceny.
Po lewej stronie widoczna jest kobieta z biała chustą jakby wyraźnym gestem pożegnania.
Stoi ona nad wodą i kogoś żegna.
To jest pożegnanie zmarłego Izraela Poznańskiego który odpływa w daleką podróż z której już nie wróci.
Prawa część malowidła to trzy kobiety które ze sobą rozmawiają.
One symbolizują przyszłe pokolenia Poznańskich.
One mają kontynuować te dzieło które zaczął Poznański a które przez to jakby staje się nieśmiertelne.
Wróćmy do lewej części malowidła.
Widzimy na nim dwie sylwetki pawi.
Symbolizują one sobą wiosnę nadzieję a także odrodzenie.
Takiego pawia widzimy też jako dekorację powyżej kominka.
Wielka Jadalnia w filmie
Podobno kominek ten nie jest użytkowany to znaczy nie palono w nim niemal od powstania
jadalni.
Jest to dla mnie trochę dziwne.
Dlaczego?
Gdyż to właśnie w Wielkiej Jadalni ma miejsce scena w Ziemi Obiecanej gdzie Bucholtz
pokazuje Borowieckiemu listy jakie piszą do niego Polacy.
Odczytane wrzuca do palącego się kominka.
Podobno jednak w tej scenie użyto jakiegoś tricku i tylko wydawało się że pali się w kominku.
Jadalnia miała wystąpić w filmie Kurier gdzie angielscy żołnierze ordynarnie mają zaczepiać
kobietę na oczach Nowaka-Jeziorańskiego który stanie w jej obronie.
Okaże się potem że była niemiecką agentką.
Trzecim filmem są Psy 2 Ostatnia krew.
Jest tu restauracja gdzie Maurer zapewnia Wolfa „że go nie zabije”
po czym Wolf zamawiana „litr Wyborowej i ogórki”.
cdn