Oczywiście "kostki" to nie są zwykłe sześciościenne kości do gry w chińczyka. W grach RPG używa się zestawu kości (k4, k6, k8, k10, k12, k20, k100. Numer odpowiada ilości ścian. Kość k100 wygląda tak jak k10, tylko ma zamiast jednostek wpisane dziesiątki, w sensie 10, 20, 30...) W różnych systemach różne kości spełniają różne zadanie, przykładowo dajmy na to obrażenia jakiejś broni wynoszą 3k4, co oznacza, że musisz rzucić kością k4 trzy razy i zsumować cyfry. Inny przykład, MG określa prawdopodobieństwo powodzenia jakiegoś ruchu na 16 kością k20 i wtedy musisz wyrzucić tą kością liczbę powyżej 16.
Kartka na której jest postać to też nie jest zwykła czysta biała kartka, tylko są to gotowe arkusze, inne w zależności od systemu. Wypełnia się je ołówkiem, żeby można było zmieniać dane w trakcie gry (na przykład podczas nabywania umiejętności lub straty punktów życia). Przykładowa karta do Wampira:Mroczne Wieki
No i podręcznik się przydaje.
Wyobraźnia jest najważniejsza, bo to ona jest podstawą gry. Tutaj nie masz tak jak dajmy na to grając w jakąś grę na komputerze pokazanego otoczenia i wszystkiego, sam musisz to sobie wyobrazić. Oczywiście rola MG jest taka, aby Ci to jak najdokładniej opisać.